Sådan klarer du EDGE!

Løb du med i Hasle Bakker? Så husker du nok Nordic Races nyeste forhindring: Edge! Eliteløber Mads Toft var med, og han stod ansigt til ansigt med Edges 5 meter lange, sidelæns armgang.

Edge er det nyeste skud på stammen af forhindringer, fra Nordic Race. I gennem Edge, skal du klatre godt 5 meter sidelæns, med kun en smal kant at gribe fat i, hvor man kun lige kan hænge fast med det alleryderste af fingrene. Der stilles derfor enorme krav til både grebsstyrke, teknik og udholdenhed.

Hvis du ikke var med i Hasle Bakker, kan du være sikker på at stifte bekendtskab med Edge i et af sæsonens andre Nordic Race. Derfor har vi bedt eliteløber Mads Toft om, at give et par fif til, hvordan du træner op til, forbedrer dig og klarer Edge.

Mads Toft så første gang Edge på instagram og brugte billedet til at forberede sig mentalt: ”Første gang, jeg blev opmærksom på den nye forhindring Edge, var aftenen før løbet, gennem Instagram. Da jeg kunne se den detaljeret på billedet, kunne jeg planlægge, hvordan jeg ville tage forhindringen. Jeg vidste, at min grebsstyrke var stærk nok til at komme igennem forhindringen. Så jeg planlagde at tage banen, hvor jeg kunne kravle med højre hånd forrest, da det er min stærkeste side. Da jeg kom op til Edge i løbet, gjorde jeg som planlagt og kastede mig ud i det. Jeg synes, det er en mega fed forhindring og den stiller krav til både styrke, teknik og mindset.”

Rebel Media House | Camilla Hylleberg

Hvis du havde problemer med Edge, eller bare gerne vil være bedre i stand til at klare den, så kan du træne op som Mads Toft gør det: ”Når jeg skal træne op til Edge, vil jeg bryde øvelsen op i dele. Jeg vil primært have fokus på grebsstyrken, samt styrke i armene. Nogle oplagte øvelser kunne for eksempel være at hænge i en bar eller bare et sted, hvor man kan hænge frit med sin kropsvægt. Man kan lave pull-ups på forskellige grebsflader, for eksempel med fingerspidserne på en smal kant. Det styrker både grebsstyrke og armenes udholdenhed. Generelt vil jeg prøve at lave nogle øvelser, der ligner forhindringen mest muligt.”

Mads Toft har til slut et råd til alle løbere, der står overfor Edge, for første gang: ”Mit bedste råd til løbere, der skal igennem Edge, er at visualisere en succesfuld gennemførelse. Så har man et udgangspunkt, når man kommer op til forhindringen. Når man så står ved Edge, gælder det om at tro 100% på sig selv. Ens mindset er noget af det vigtigste i OCR-løb, og netop dét er et område jeg selv har meget fokus på.”

 

Om Mads Toft

Mit navn er Mads Toft, 24 år, bosat i Odense og arbejder til dagligt som fysioterapeut. Jeg har den kæmpe fornøjelse af at være en del af holdet Nutramino OCR Figther.

Mit første OCR eliteløb var Nordic Race Amager MX i 2016, hvor jeg blev nr. 3. Efterfølgende har jeg løbet to afdelinger af Nordic race, hvor jeg tog andenpladsen ved begge løb. Jeg har både kvalificeret mig til VM og vælger også at have fokus på Nordic Race sæsonen, samt diverse løb. 2017 er et år med høje ambitioner, men samtidig et år med fokus på udvikling og erfaringer.