preloder
Koffeins 5 gyldne effekter

Koffein betragtes ofte som et skadeligt stof, der kan være meget vanedannende. Men bruger du det med fornuft, så kan det have en positiv effekt på dit helbred. Koffein er langt mere end en morgenenergizer der afværger sløvhed og løfter dit humør. Sæt dig med en god kop kaffe og fordyb dig i 5 positive effekter, som koffein bidrager til.

#1: Centralnervesystemet

Siden så mange mennesker ser på en kop kaffe som deres morgenlige genfødsel, er det selvsagt at koffein påvirker hjernen. Det kan lyde skræmmende, men det er en positiv effekt af koffein.

Koffein virker som et stimulerende middel i centralnervesystemet. Det er det, der forårsager den næsten øjeblikkelige udbrud af vågenhed, når du kommer i kontakt med den frelsende kop koffein.

Denne stimulering er en af ​​de længste vedvarende effekter af koffein. Faktisk tyder undersøgelser på, koffein kan bidrage til at forhindre udviklingen af ​​både Alzheimers og demens.

#2: Styrker hårsækkene

Nogle vil sige at stærk kaffe, giver hår på brystet, og i nogle tilfælde kan det faktisk forstås bogstaveligt. Undersøgelser har vist, at koffein er “en stimulator for hårvækst.” Koffein kan i princippet indtages til at øge hårvækst og hvis du ønsker at få effekten af koffein på en anderledes måde, kan du også købe en koffeinberigede shampoo, der gavner din hovedbund.

#3: Uundværlig træningsmakker

Hvis du føler, ​​du er klar til at overtage verdens herredømmet efter din daglige morgenkaffe, så forestil dig hvordan du ville have det hvis du spiste en koffeinbar før træning! Undersøgelser har vist, koffein i en energibar kan forbedre din udholdenhed og dine kognitive evner betydeligt under og efter øvelsen. Med det ekstra udbrud af energi, er du i stand til at presse dig selv uden at koncentrere dig om at være træt!

#4: Slankende

Koffein giver dig ikke kun muligheden for at opbygge ekstra muskler, det kan også øge dit vægttab. Undersøgelser viser en stærk sammenhæng mellem koffein og øgede træningsgevinster, samt vægtreduktion.

Mens koffein er en booster i fitnesscenteret, virker det også sultundertrykkende. På mange måder virker koffein meget som en anden stimulant der hedder nikotin. De har begge mulighed for at give din hjerne den stimulering den har brug for, så det ikke bliver optaget af at snacke hele dagen lang. Den vigtigste forskel i sammenligningen mellem koffein og nikotin er, at bivirkningerne ved indtagelse af af koffein ikke omfatter livstruende sygdomme som lungekræft.

#5: Detox

Vi propper vores kroppe med mange dårlige ting. Selvom friturestegte Mars-barer og Ben & Jerry’s til frokost virker som en god ide i øjeblikket, så kan disse beslutninger forårsage kaos i vores kroppe.

Heldigvis er en af ​​de mest effektive virkninger af koffein dens evne til at detoxe vores kroppe. Faktisk hjælper koffein med at skylle leveren i gennem, hvilket er det vigtigste filter af toksiner i vores system. Dertil kommer, at koffein også hjælper med at skylle toksiner ud den anden vej. Det kender mange nok, efter en god frisk kop kaffe om morgenen.

 

Det var fem positive effekter af koffein, men husk!, at for meget af det gode ikke nødvendigvis er bedre. For stort forbrug af kaffe kan føre til ubehag, angst, søvnløshed og i ekstreme tilfælde en overdosis. Så sørg for ikke at overdrive det.

 

 

Kilde: Caffeine and Kilos