Tag dig godt af dine skrammer

Vi har allesammen siddet der: Lige over målstregen med adrenalinen pumpende i hele systemet. Og så kigger vi ned over skinnebenene og hen på underarmene. Rifter, hudafskrabninger og nogen gange dybere sår.

Sårene er altid helt mudret til og fyldt med skidt, græs, mudder og små sten. Men hvordan tager man sig lige bedst af sine skavanker ude på eventpladsen?

Vand, vand vand. Såret er fyldt med en masse skidt og det skal ud. Der er sjældent brusere på pladsen, så tag en flaske vand og overhæld såret forsigtigt, mens du gnubber skidtet ud. Det gør ondt og såret vil begynde at bløde igen! Men det er kun godt. En lille blødning hjælper med at skubbe skidtet ud.

Rengør såret. Der er ikke sæbe og varmt vand på pladsen, så tag gerne lidt sæbe med hjemmefra. Du kan også tit få en renseserviet hos samaritterne. Sørg også for at rengøre rundt om såret, så der ikke kommer nye bakterier ind, i det rengjorte sår.

Pak såret ind. Når du alligevel er hos samaritterne, så kan de også give dig et plaster. Plasteret beskytter såret for snavs og holder på eventuelle blod- og væskerester.

Hold såret tørt. Hvis du vil skynde helingsprocessen, skal du holde såret tørt de næste par døgn

Vi passer på såret, for at det ikke skal blive betændt. Betændelse kan i værste fald lede til blodforgiftning. Derfor er det vigtigt at holde øje med såret, i sær hvis det er længere tid om at hele.

Bliver huden omkring såret meget rød og varm, kan det være ved at blive betændt. Sår bliver som regel lidt røde og varme, da der føres ekstra blod til området, for at kroppen kan heles. Bliver det mere end almindeligt rødt og varmt, skal du holde det ekstra grundigt rent, så kan kroppen som regel selv klare mindre infektioner.

Kommer der tyk, gullig puds fra såret og er området hævet og gør ekstra ondt, er det sandsynligvis en infektion. Du bør få det tilset af din egen læge og muligvis få behandling.

HUSK: Infektioner kommer ikke kun fra mudder! Sørg derfor for lidt ekstra god hygiejne de kommende dage. Vask hænder oftere og skift plasteret et par gange. Infektioner kan sagtens komme fra dit daglige liv, fra et dørhåndtag på caféen, fra din mobil, fra kontorets computer, fra udstyret i gym’et etc.