preloder
Sådan kommer du i gang med verdens mest effektive løbetræning!

10-20-30 Intervaller er det nye sort inden for løbetræning. 10-20-30 vil give dig en spændende variation i din løbetræning, samt hjælpe dig til at presse dine grænser og nå nye højder.

HVAD ER 10-20-30?

Metoden består i alt sin enkelthed, af at løbe i intervaller: Først 30 sekunder ved meget lav intensitet. Derefter 20 sekunder ved moderat intensitet. Til sidst 10 sekunder ved maksimal intensitet.

Ved moderat intensitet tænkes der ca. dit 5 km tempo.

HVORFOR 10-20-30?

Intervalløb, hvor du har meget høj intensitet i kortere perioder, gør din løbetræning mere udfordrende, øger din fedtforbrænding og forbedrer dit kredsløb gennem et styrket hjerte. Intervaltræning er drønhårdt, men det giver til gengæld virkelig pote!

HVORDAN GØR DU?

Start ud med at løbe roligt i 5-10 minutter for at få varmet op. Brug de sidste 3 minutter på at øge farten. Så pulsen kommer op.

Nu starter du intervallerne:

30 – Jog stille og roligt i 30 sekunder, så pulsen falder, og syren forlader benene.

20 – Øg nu intensiteten lidt, så du ligger omkring dit 3-5k tempo i 20 sekunder. Forsøg at holde pulsen nede, med gode, rolige vejrtrækninger.

10 – Sprint i 10 sekunder. Giv alt hvad du har her! Sænk derefter farten og start forfra med 30 sekunders jog.

De første par ture skal du starte lidt blidt ud. Løb 2-3 sprinter, jog 5 minutter og så gentag 2-3 sprinter. Over tid kan du skrue op og løbe flere moduler med flere sprinter. For eksempel. 2×5 sprinter eller 3×5 sprinter.

Jog altid 3-5 minutter mellem hvert modul.